Proč katamarán z laminátu ?


Proč katamarán ?

Hlavní výhodou katamaránu ve srovnání s jednotrupými loděmi je komfort. Komfort majitele a cestujících daný především rozměry katamaránu (jeho šíří), kdy velikost saloonu a dalších prostor je srovnatelný s jednotrupými loděmi o 1/3 většími (a tím i dražšími). Další hlavní výhodou katamaránů oproti jednotrupým lodím je jejich stabilita a menší náklon, což má vliv na pohodu při plavbě (nic nepadá ze stolků a poliček, cestující netrpí tak často mořskou nemocí) apod. Nezanedbatelnou výhodou dvou a vícetrupých lodí je jejich rychlost. Není náhodou, že rychlostní rekordy mezi plachetnicemi drží specielně konstruované trimarany, které dosahují při závodech rychlostí až 40 uzlů. Nevýhodou katamaránů, jsou zejména ve „vyspělých jachtařských oblastech“ dražší náklady za stání v marínách (vzhledem k větší šíři katamaránů).


Proč loď z laminátu ?

Laminát má oproti ostatním, běžně používaným materiálům, obrovskou výhodu v tom, že je „téměř bezúdržbový“. Dřevěnou loď je nutno často vytahovat do suchého doku za účelem obnovení povrchové ochrany (hniloba, barva). U ocelových lodí je nutná častá obnova protikorozního nátěru. Laminátová loď, kromě běžné údržby, nevyžaduje suchý dok. Samozřejmě kromě momentů, kdy je potřeba obnovit antifoulingový nátěr. Další výhodou laminátu (resp. sendvičové konstrukce) je to, že při použití moderních technologií (např. vakuové infuze) mají takto vyrobené panely, trupy a další díly nízkou hmostnost při zachování potřebné tuhosti a pevnosti. Životnost, dobře postavené lodě z laminátu je 20 a více let.


Co je laminát ?

Laminát je kompozitní materiál složený ze dvou (a případně i více) odlišných složek. Nespojitá složka se nazývá výztuž (obvykle sklotkanina, u sportovních a více namáhaných lodí jsou některé části z kevlaru nebo uhlíku) a spojitá složka (některý druh pryskyřice) se nazývá matrice. Prosycením tkaniny pryskyřicí a jejím vytvrdnutím vznikne pevný trup lodi nebo její další části.


Laminát nebo sendvič ?

Trup lodi (nebo její další části) mohou být vyrobeny buď z masivního laminátu (tato technologie se dnes již zastaralá) nebo se mezi vrstvy laminátu vloží vrstva z lehkého materiálu, která zvětší tloušťku stěny. Výsledkem je pak lehčí panel (trup) avšak mající potřebnou tuhost a pevnost. Takováto konstrukci se nazývá sendvičová. Vrstva lehkého materiálu je obvykle balza, PVC pěny nebo případně voštiny (hi-tech závodní lodě).


Why only dream ?